Osvita.ua Блоги Г. Гнатюк: дещо про Архімеда, ЗНО і застарілий важіль
Г. Гнатюк: дещо про Архімеда, ЗНО і застарілий важіль

ЗНО однозначно - єдиний найдієвіший і найпотужніший механізм всеукраїнського зрізу знань школярів

Г. Гнатюк: дещо про Архімеда, ЗНО і застарілий важіль

Автор: Галина Гнатюк, учитель української та польської мови Радивилівського НВК «Школа №2˗ліцей» ім. П. Г.Стрижака, Рівненська область.

14 липня для мене знаковий день. Саме 14 липня 1994 року мене було зараховано до Львівського університету імені Івана Франка ˗ за результатами співбесіди як переможця Всеукраїнської олімпіади юних філологів. ЗНО тоді ще не існувало, однак шкільна державна підсумкова атестація, здається, вдруге проходила в тестовій формі. Але вже тоді нам, першим поколінням випускників незалежної України, всі обрії бачилися відкритими, всі перспективи ˗ привабливими, а всі мрії ˗ здійсненними. Наче Архімедові, який ладен був перевернути світ ˗ якби йому дали точку опори.

Нині, коли за плечима не лише університет, а й понад півтора десятка років учителювання в рідній другій школі глибоко провінційного містечка Радивилова, я, дивуючись сама собі, усвідомлюю, що й досі ˗ затято й непоступливо ˗ шукаю оту свою точку опори. І мушу визнати, що завше питань маю значно більше, аніж відповідей.

Останніх років десять я викладаю рідну мову переважно в старших класах ˗ а відтак усе, що стосувалося впровадження ЗНО, відбувалося у мене просто на очах. Звідси ˗ не тільки певний досвід роботи зі школярами, але й власні міркування з приводу.

Спробую коротко і по суті. Перше. Станом на сьогодні ЗНО однозначно є і буде єдиним найдієвішим і найпотужнішим механізмом всеукраїнського зрізу знань школярів, який донедавна давав стовідсоткову гарантію отримання студентського квитка всебічно підготовленим випускником із будь˗якого регіону країни. Не бачу сенсу заперечувати цю тезу, підтверджену одинадцятьма роками, упродовж яких сотні тисяч старшокласників отримали вільний доступ до вишів лише завдяки добрим результатам ЗНО.

Наступне. Стосовно ЗНО з української мови та літератури. Це чи не єдиний іспит, де отримана учнем оцінка за написання власного висловлення має в собі значну частку суб'єктивізму перевіряючого. Так званий людський фактор, існування якого аж ніяк не варто заперечувати. Однак саме цей фактор найбільше впливає на остаточний бал за ЗНО з мови. І на оцінку ДПА теж. Як би об'єктивно не перевірялися твори на дискусійну тему ˗ завжди є можливість для різночитання. І як наслідок, плюс-мінус у балах. Про те, що тепер творять і що витворяють у вільно˗невільничому власному висловленні наші діти ˗ то, звісно, тема окремої розмови.

Розумію, що школярство і вчительство вже звикло інерційно котитися по роками відшліфованій схемі написання творчого завдання і з острахом сприйняло би будь˗які зміни в цьому плані. Але такі зміни вкрай необхідні. Адже коли на одинадцятому році існування ЗНО лише 5 дітей України отримало найвищі 200 балів з рідної мови (і це при тому, що якісно підготуватися до ЗНО нині не проблема) ˗ то щось не так у цьому датському королівстві.

Зрештою, про це я вже писала в одній зі своїх попередніх публікацій. І отримала на неї дещо неочікувані відгуки, які мене неабияк обурили ˗ і як учителя, і як письменника. Отже, цитата мовою оригіналу: «Вопрос простой - зачем вообще абитуриентам сдавать зно по украинской литературе? Почему нельзя оставить только язык? Ведь все согласятся, что наша литература довольно низкого уровня, на 90% состоящая из всестороннего описания угнетения туповатых селян».

Коментарі, як бачимо, зайві. Проте, якщо подібні сентенції народжуються у чиїхось головах на 26 році незалежності ˗ то це теж спонукає до роздумів і рішучих реформаторських дій на всіх рівнях освітянської галузі. Бо тут уже не про хунвейбінів ідеться, а про загальнонародне манкуртство. Закономірний комплекс меншовартості, культивований і нав'язуваний сотнями років. Бо чи могла не втратитися національна гідність у народу, мова й література, культура й мистецтво, наука й освіта якого завжди розвивалася в тоталітарному середовищі?

Про яку самоідентичність молоді ми говоримо, якщо сучасний школяр практично не читає позапрограмних творів? То це класика. А чи уявляєте ви, скільки сущих і визнаних світом українських письменників нині фактично відірвані від читача, бо не мають змоги достойно видати й розповсюдити якісну книгу?

Натомість маємо нову хрестоматію сучасної української літератури для початкових класів, здатну виховати кого завгодно, ˗ але геть не носія національних морально-етичних та духовних цінностей. Скажіть, де в такій ситуації шукати україноцентричну точку опори? Очевидно, варто все-таки докласти зусиль і переглянути шкільну програму з літератури, та й не лише для 5-9 класів, а відтак і програму ЗНО? Аби знову питань не було значно більше, ніж відповідей.

Далі. Спробую розвіяти ще один навколоЗНОшний міф. Є думка, що плинність потенційних абітурієнтів у найближче закордоння спричинена тим, що вони, закінчуючи школу, бояться складати ЗНО. І щоби його не складати, обирають навчання, приміром, у Польщі. Як учитель польської мови, скажу: найважливішою перевагою навчання там мої учні одностайно називають.... відсутність хабарництва у вишах. Дає думати, правда ж? Особливо враховуючи, що Польща трохи більше року тому вдвічі знизила плату за навчання для українців, саме тоді, як Україна вкотре підвищила...

Скоро 1 вересня. Нас чекає новий навчальний рік, новий закон про освіту і нова українська школа. Стійкою й незрушною точкою опори в цих реаліях є ЗНО, яке, однак, потребує постійної модернізації системи та вдосконалення форм проведення. Адже навряд чи Архімед став би кілька років поспіль користуватися одним-єдиним важелем, у якого давно закінчився термін придатності. Він шукав би інших. Задля еврики...

Оригінал

Освіта.ua
17.07.2017

Коментарі
Аватар
Залишилось 2000 символів. «Правила» коментування
Ім’я: Заповніть, або авторизуйтесь
Код:
Код
Марк
"14 липня для мене знаковий день. Саме 14 липня 1994 року мене було зараховано до Львівського університету" - Странная у автора символичность. Я, разве что, дату защиты кандидатской помню и то, по определенным причинам. А тут целым пучком психических комплексов попахивает. Интересно, а педагогов на психиатрическое обследование каждый год отправляют?
Галина Гнатюк
Для Марк: Так, звичайно. Щороку. А Ви, я так бачу, діагнози наліво-направо заочно роздаєте? Це у нас кандидати яких наук так уміють?
Коментувати
anton2000
Интерес вызывает фраза о том, что ЗНО - это чуть ли не единственный экзамен, где на оценку влияет субъективизм проверяющих. А обычные сочинения проверяются объективно? А существовавшие ранее устные экзамены?... Зато ЗНО существенно снизило коррупционную составляющую при поступлении в ВУЗы. И это неоспоримо. При этом количество апелляций на результат ЗНО по украинскому совсем не велик, а значит больших проблем с объективностью нет. А то, что на 200 написало мало людей говорит или о плохой подготовке, или о проблемах в системе оценивания ЗНО.
Real
Цікаво, а як американці з японцями так розбудували свою державність і потужну економіку не приділяючи стільки уваги вивченні літератури? Нонсенс панове? Чи підтвердження того, що не потрібно насильно насаджувати вивчення тоі чи іншоі дисципліни? Висновки робіть самі!
Pasufik
Наші діти і внуки не читають ніякої літератури, не те що української. Домінує телебачення і наушники з попсою, йде споживання готового продукту, а не праця по читанню та аналізу творів. Без читання неможливий повноцінний духовний розвиток людини, її здатність співпереживати та любити світ. Як це втовкмачити в голови сучасників величезна проблема, яку окремі ентузіасти не вирішать. Більша частина молоді хоче сприймати інформацію на слух у русі, тоді як читання вимагає зосередженості і посидючості. Колись по радіо передавали вистави, читали вірші та прозу. Зараз спробуйте це почути, лише деякі радіостанції і то рідко. Таке враження, що світ перебуває у безперервному танці, що у ньому немає горя і страждання,а ми хочемо втекти від реальності за какофонією звуків. Може то вид наркоманії у який нас занурюють, аби приспати нашу здатність мислити і жити по-людськи? Повірте п.Гнатюк, чим більше думаєш про таке, тим більше запитань до сім*ї, до нашої еліти, духовенства і державних інституцій.
ррррр
Для Pasufik: ТВОЇ діти та внуки не читають ніякої літератури. Йди на радіо та читай там свою прозу. Відключи Інтернет й не заходь більше на Освіту, старпер.
Velis
Для Pasufik: какой смысл травить себя десятками россказней о недалеких селянах-крепаках? Чему это может научить? Может вместо этого стоит сделать упор на более качественную зарубежную литературу?
Коментувати
Олена
Укрліт- середньовічна катівня. А тортури ніколи не будуть приємними. Терпи, народе, на радість вчителям та укладачам програм. Нова програма? Ні, стара та пліснявіла гидота, виховуюча меншовартість.
ррррр
Для Олена: Ти зі своєю неординарністю не відрізняєшся від меншовартості.
Дарина Бакаева
Для ррррр: Олена правильно написала, а аноніми - то таке. От би іх діти у окремих школах вчилися. Тоді бмені не довелося впихувати у свою дитину Біблію, що іі дали літным читанням після 8 класу за новою програмою. Середньовіччя та креаціонізм панують в украінській школі. Й, навіть там, де потрібно розказувати про еволюцію, розказують про Бога, а всіляки анонімні потвори цьому сприяють. Запроданці дітей та майбутього держави.
Коментувати
N
Складати ЗНО з літератури дійсно немає сенсу, але з інших причин ніж ті, які вказав якийсь недолугий бот. ЗНО з певного предмету - це не якась таємнича процедура вступу до ордену обраних. Кожен іспит повинен нести певну інформацію про знання вступника для того, щоб продовжувати навчання. Знання мови вказують, що вступник здатен розуміти, писати, читати і висловлювати свої думки цією мовою - мовою навчання. Знання з літератури потрібні лише для специфічних спеціальностей - журналістика, театральне мистецтво, література, тощо. Ці знання можна перевірити шляхом творчого конкурсу. Для вступу на математику знання літератури не є обов’язковим, лише мова. Все інше - це емоції, які до підготовки студентів відношення не мають. Створюйте потребу вивчати українську та інші літератури у своїй школі, щоб учням це було цікаво. Але вступний екзамен тут до чого?
Наблюдатель
Для N: Согласна на все 100%! Решила сама пройти тесты ЗНО на этом сайте. Скажу,что саморазвиваюсь постоянно. По мове-всё замечательно,литература-почти плохо. Это при том,что читаю шедевры мировой литературы,для себя. Открываю много нового и жалею,что в школе это не изучают. То,где воспеваются общечеловеческие ценности. Спросила нескольких девятиклассников о своих впечатлениях от изученного в 9 классе по литературе...Вывод: ребята из министерства,надо что-то менять...Не " цепляет" большинство произведений детей... Сразу скажу-учитель-замечательный,профи своего дела... Так что не всё так однозначно...
Коментувати

Щоб отримувати всі публікації
від сайту «Osvita.ua»
у Facebook — натисніть «Подобається»

Osvita.ua

Дякую,
не показуйте мені це!